Welkom op Curl de là Curl!

Welkom op Curl de là Curl!

zondag 26 juli 2015

Voedseltrends #vegetarisch



Hey allemaal!


Vegetarisch, veganistisch, e-nummervrij, superfoods, duurzaam eten. Allemaal trends op het gebied van eten. Zelf probeer ik zoveel mogelijk vegetarisch te eten. Hier zal ik straks verder op ingaan.


Ik ben een flexitariër. Uh, wat? 
Als je flexitarisch eet dan houdt dit in dat je wel alles eet, maar dat je niet iedere dag vlees eet. Ik eet meestal een keer in de week een vleesvervanger en ook een keer vis. Het liefst wil ik vegetariër zijn, dus dat ik helemaal geen vlees of vis meer eet. Ik denk dat als ik op mezelf zou wonen minder vlees zal eten en vaker vegetarisch ga eten. 

Maar waarom wil ik graag vegetarisch eten? 
Mijn belangrijkste reden is het dierenleed. In de vee-industrie komt veel dierenleed voor en ik vind het geen fijne gedachte dat het dier dat ik op mijn bord heb liggen in een opgepropte stal heeft gezeten onder slechte omstandigheden. 
Als ik vlees moet eten eet ik liever vlees met een Beter Leven keurmerk. Hoe meer sterren er op staan, hoe diervriendelijker. Op deze site: http://beterleven.dierenbescherming.nl/ kun je lezen wat deze sterren inhouden. Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft gehad. 
























Ook de klimaatverandering is voor mij een reden om vaker vegetarisch te eten. De veehouderij draagt namelijk voor 14,5% bij aan uitstoot van broeikasgassen. 
Verder denk ik dat we de voedselverdeling op de wereld eerlijker kunnen maken. Een dier moet voedsel eten om te kunnen leven. Met het graan en de soja die de dieren eten kunnen we ook mensen voeden. 
De vee-industrie draagt ook bij aan milieuvervuiling. De mest die wordt geproduceerd zorgt ervoor dat planten- en insectensoorten verdwijnen. 
Dit zijn eigenlijk wel de voornaamste redenen waarom ik vegetarisch eet. Op de site van Wakker Dier staan ook nog redenen om vegetarisch te eten. 

Je kunt vlees niet zomaar vervanger door meer groenten en aardappelen te eten. 
Meestal eet ik een vleesvervanger. Zelf vind ik de biologische groenteburger van de Albert Heijn erg lekker. Ook peulvruchten zijn een goede vleesvervanger. 
Verder zijn er heel veel vegetarische gerechten die je kunt maken, zoals pasta en couscous. Ik zal binnenkort een keer een recept online zetten. 

Hoe kijken jullie aan tegen dit onderwerp? 

Liefs Yvonne. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten